Madártávlat

Miért világít pirosan és zölden a repülő?

Amit az éjszakai repülés fényeiről tudni érdemes

2025. július 25. - Madártávlat

Ha éjszaka ránézünk az égre és elhalad felettünk egy repülő, többféle fényt is láthatunk rajta: piros az egyik szárny végén, zöld a másikon, fehér villanások a gép különböző pontjain. Ezeknek a lámpáknak pontosan meghatározott szerepük van a repülés során: segítik a pilótákat a tájékozódásban, valamint a földi irányítókat is az azonosításban. A fények tehát a repülésbiztonság szerves részei, és éppen ezért komoly gondot okozhat, ha valaki a földről lézerrel világít egy repülőre.

gettyimages-1310480286.jpg

Forrás: Getty Images

A repülés fényei éjjel és nappal

A repülőgépek külső világítása valójában egy univerzális nyelv, amit a pilóták, légiforgalmi irányítók és földi személyzet világszerte értenek. Ezek a fények a gépek láthatóságán túl különféle információt is közölnek. Például azt, hogy mozgásban van-e az adott gép, épp fel- vagy leszálláshoz készülődik, illetve, hogy melyik irányba tart. A rendszer kialakítása szigorúan szabályozott, sok elemét a hajózásból vették át, ilyen például a piros-zöld navigációs fények használata is. Az alábbiakban sorra vesszük, milyen típusú lámpák találhatóak egy repülőn, és mire szolgálnak a különböző fényjelek.

A repülőgép orrán, szárnyain vagy futóművén elhelyezett leszállófények (landing lights) erős, folyamatosan világító fehér lámpák, amelyek segítenek a pilótáknak a kifutópálya megvilágításában, és mások számára is jól láthatóvá teszik a közeledő gépet. Földi gurulás közben a gurulófényeket (taxi lights) használják, míg a gép tetején és alján villogó vörös figyelmeztető lámpák (beacon lights) már azt jelzik, hogy a hajtóművek beindultak, ilyenkor a gép környezetében tartózkodók számára is tilos a megközelítés. A villogó stroboszkóplámpák (strobe lights), amelyek fehéren felvillannak a szárnyvégeken és farokrészen, a jól láthatóságot biztosítják más repülőgépek számára.
Az egyik legfontosabb fénycsoport a helyzetjelző lámpák (navigation vagy position lights): bal oldalon piros, jobb oldalon zöld, hátul pedig fehér fény világít. Ezek segítenek meghatározni a repülő irányát, többek között a légiforgalmi irányítók számára. A piros-zöld színséma a hajózás világából származik, és máig univerzálisan használt szabvány. Emellett sok gépen található még logóvilágítás (logo light), amely a légitársaság emblémáját világítja meg a farokrészen, és szárnyvizsgáló fények is (wing inspection lights), amelyek a jegesedés ellenőrzését teszik lehetővé.

De nemcsak a repülőgépek világítanak! A repülőterek kifutópályái és gurulóútjai is egy precízen koreografált fényrendszert követnek. A gurulóutak szegélyét kék fények, középvonalát zöld fények jelzik, míg a kifutópályák középvonalát fehér fények sorozata mutatja. A pályák végén sárga vagy piros lámpák figyelmeztetnek a megállási zónákra. A dokkpozíciók és állóhelyek is saját fényeikkel segítik a gép pontos beállását. Mindez azt a célt szolgálja, hogy a pilóták bármilyen időjárási viszony között biztonságosan navigálhassanak, akár látják a repteret, akár csak a fényeit érzékelik. Ez a fényekből álló rendszer tehát a légiközlekedés egyik legalapvetőbb biztonsági eszköze.

Szemkímélő technológia a pilótafülkében és az utastérben

Éjszakai repülés során a pilótafülke belső világítása nagyon precízen, a kinti viszonyokhoz alkalmazkodva működik: egyszerre kell elegendő fényt biztosítania a műszerek olvasásához, mégis meg kell őriznie a pilóták éjszakai látásélességét. A modern repülőgépekben található műszer- és kezelőpanel-világítás alacsony intenzitású, zöldeskék tónusban világít, ez a szín és erősség megfelelő egyensúlyt teremt a részletgazdagság, illetve az éjszakai szemkímélet között. Korábban a pilóták gyakran használtak vörös fényű panelvilágítást, mivel a vörös fénnyel kevesebb zavart okoztak a szürkületi látásnak. Azonban az újabb, zöldeskék fények még jobban segítik a részletek olvashatóságát és a szem kíméletét.

Hasonló elven működik az utastér világítása is: különösen felszállás és leszállás során, illetve éjszakai repüléskor gyakran teljesen lekapcsolják a kabin fő világítását, és csak az irányfények, például a folyosókat vagy a vészkijáratokat jelző fénycsíkok maradnak aktívak. Ez, amellett, hogy hangulatos, praktikus is: segít abban, hogy az utasok szeme hozzászokjon a sötéthez, így egy esetleges vészhelyzet esetén gyorsabban és hatékonyabban tudnak tájékozódni.

Nem játék a fény: miért veszélyes a repülőgépek „lézerezése”?

A repülőgépek világításának fontos szerepe van a biztonságos közlekedésben, éppen ezért különösen veszélyes, ha valaki a földről lézerrel világít egy repülőre. Elsőre ártalmatlan tréfának tűnhet, pedig az erős fényvillanás akár ideiglenesen el is vakíthatja a pilótát, ez különösen kritikus lehet alacsony magasságon, például megközelítés vagy leszállás közben. A lézerezés komoly balesetveszéllyel jár, ráadásul törvénybe is ütközik: Magyarországon és nemzetközi szinten egyaránt büntetendő. Csak az Egyesült Államokban 2024 folyamán több mint 12 000 olyan esetet jelentettek a Szövetségi Légügyi Hatóságnak (FAA), amikor lézerfénnyel világítottak repülőgépekre. A FAA külön kampányt is indított a jelenség visszaszorítására, és felhívja a figyelmet arra, hogy az ilyen cselekedet szövetségi bűncselekménynek minősül, ami súlyos pénzbírsággal és akár börtönnel is járhat.

Hazánkban is előfordult már, hogy a pilótát olyan mértékben elvakította egy lézerfény, hogy kénytelen volt átadni az irányítást a másodpilótának. Ilyen esetekben a személyzet azonnal jelenti az incidenst a légiforgalmi irányításnak, a hatóságok pedig megkezdik az eset kivizsgálását.

A repülőgépek fényrendszere látványos és kulcsfontosságú eleme a repülésbiztonságnak, a pilóták, az irányítók és utasok védelmét, valamint tájékoztatását szolgálja. Minden fénynek megvan a maga szerepe, legyen szó navigációról, azonosításról vagy vészhelyzeti tájékozódásról. Éppen ezért ezt a rendszert mindenkinek komolyan kell vennie, földön és égen egyaránt.

Forrás:
  • Aviationhunt.com - Aircraft Navigation Lights - 2024
  • Aviationsafetymagazine.com - Cockpit Lighting Choices - 2019
  • Faa.gov - Laser Incidents – 2025
  • Hungarocontrol.hu - Karácsonyi díszítés: Csak a házat díszítsük, az eget ne! – 2019
  • Iho.hu - Fények a reptéren: gép, guruló, pálya, dokkoló – 2013
  • Iho.hu - Lézerezés, a felelőtlen, veszélyes játék – 2018
  • Pilot Institute Airplanes (youtube) - Aircraft Lights: Red and Green Airplane Light Meaning - 2021

A bejegyzés trackback címe:

https://madartavlat.blog.hu/api/trackback/id/tr4818914936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása