Madártávlat

Nyomás alatt: hogyan kezelik a stresszt a légiforgalmi irányítók?

2025. július 11. - Madártávlat

A légiforgalmi irányítók munkája rendkívüli koncentrációt, gyors döntéshozatalt és állandó éberséget követel. Hogyan lehet hosszú távon is ilyen nyomás mellett hiba nélkül és kiegyensúlyozottan dolgozni? A válasz részben a gondosan szabályozott munkaidőben, a tudatos pihenésben, valamint a célzott stresszkezelési technikákban rejlik.

 gettyimages-1348905516.jpg
Forrás: Getty Images

Miért számít mentálisan megterhelőnek a légiforgalmi irányítók munkája?

A légiforgalmi irányítók munkája összetett mentális tevékenység, amely egyszerre igényel precizitást, gyors helyzetértékelést és folyamatos figyelmet. Egy-egy műszak során több tucat repülőgép mozgását kell összehangoltan irányítani, miközben a döntések időérzékenyek és szigorú szabályrendszerek mentén történnek. A szakmai terhelés többféle stressztípusban jelentkezhet: a krónikus stressz elsősorban a műszakos munkarendből, a váltott pihenési időből és a folyamatos mentális koncentrációból adódik. Ezzel szemben az akut stressz váratlan, kiélezett helyzetekhez kapcsolódik. Mindkét típus másképp hat a pszichés teherbírásra, ezért külön figyelmet igényelnek a megelőzés és kezelés szempontjából.

Ugyanakkor az irányítókat érő nyomás nem minden esetben kizárólag negatív: a szakmában gyakran úgy tekintenek rá, mint pozitív stresszre, amely a gyors visszacsatolásnak és az azonnal érzékelhető eredménynek köszönhetően sokszor inkább motiváló, mintsem felőrlő hatású.

Szigorúan szabályozott terhelés és tudatos pihenés

A légiforgalmi irányítók mentális és fizikai terhelésének megfelelő kezelése kulcsfontosságú a biztonságos és hatékony munkavégzés érdekében. Magyarországon a HungaroControl szigorú munkaidő-beosztási szabályokat alkalmaz, amelyek arra szolgálnak, hogy minimalizálják a fáradtság és a túlterheltség kockázatát. Egy műszak hivatalosan 12 órás, azonban a tényleges irányítói tevékenység – vagyis a „nettó” munkaidő – ebből maximum 7,5 órát tesz ki. A különbséget olyan időszakok alkotják, amikor az irányítók készenléti állapotban vannak vagy pihenőidőt kapnak, ezzel is biztosítva, hogy a mentális frissesség megmaradjon.

A munkaidőn belül az irányítók legfeljebb tíz, egyenként 45 perces beülési szakaszban dolgoznak műszakonként. Ez a rendszer lehetővé teszi, hogy az irányítók rövid időközönként változtassanak feladatot, elkerülve a monotonitás okozta figyelemcsökkenést, és megőrizve a folyamatos éberséget.

A beülések közötti szünetekben a szakemberek regenerálódhatnak, ami elengedhetetlen a hosszú, koncentrációt igénylő műszakok között. A légiforgalmi irányítók számára kialakított helyiségekben büfé, pihenőzóna és akár edzőterem is rendelkezésre áll, hogy a szakemberek a beülések közötti szünetekben hatékonyan tudják felfrissíteni magukat, és így fenntarthassák a szükséges mentális és fizikai állóképességet.

Az időszakos terhelésnövekedés - például a nyári csúcsforgalom idején - előfordulhat, hogy megköveteli a műszak időkeretének időszakos túllépését. Ezek a helyzetek azonban ritkák, és szigorú felügyelet alatt állnak, hogy a kockázatok a lehető legkisebbek maradjanak. A HungaroControl rendszeresen értékeli és fejleszti a munkaidő-beosztási gyakorlatokat, figyelembe véve a legújabb nemzetközi ajánlásokat és kutatásokat, amelyek a fáradtságkezelést és a pszichés jóllétet támogatják.

Az európai szabályozás szerepe a munkaidő és a stresszkezelés kereteinek kialakításában

A légiforgalmi irányítók munkáját a hazai szabályozás mellett természetesen európai uniós előírások is rögzítik, amelyek célja, hogy megóvják a szakemberek mentális és fizikai egészségét, ezáltal biztosítva a légiközlekedés biztonságát. Az Európai Unió különböző jogszabályokat, illetve irányelveket vezetett be, melyek meghatározzák a munkaidő maximális hosszát, a pihenőidők kötelező biztosítását, valamint a stressz és a fáradtság kezelésére vonatkozó követelményeket.

A munkaidő-szabályozás alapját az úgynevezett Munkarend Irányelv (2003/88/EK) képezi, amely előírja a napi és heti pihenőidők minimális hosszát, illetve a heti maximális munkaórák számát. Ezen túlmenően az EU 2017/373 végrehajtási rendelete kifejezetten a légiforgalmi irányítókra vonatkozó előírásokat is tartalmaz, ideértve a fáradtságkezelési és stresszkezelési programok kialakítását, valamint a szakembereket érő mentális terhelés kezelését.

Magyarországon a HungaroControl is ezeknek a szabályozásoknak megfelelően alakítja a szakemberek munkaidő-beosztását és stresszkezelési gyakorlatait, biztosítva, hogy az irányítók munkakörülményei megfeleljenek a legmagasabb biztonsági és egészségvédelmi követelményeknek.

A légiforgalmi irányítók stresszkezelése szoros összefüggésben áll a munkaszervezéssel, a megfelelő szabályozásokkal és a támogató munkahelyi környezettel. Az egyre növekvő légiforgalom és a technológiai fejlődés folyamatos kihívásokat állít a szakemberek elé, akiknek ennek ellenére kell kiemelkedően és hiba nélkül végezniük a munkájukat. Kiemelten fontos, hogy a szabályozók és a munkáltatók együttműködjenek a munkakörülmények fejlesztésében, a stresszkezelési módszerek folyamatos megújításában és a munkatársak támogatásában. Csak így biztosítható, hogy a légiforgalmi irányítók hosszú távon is kiegyensúlyozottan és a legmagasabb szakmai színvonalon végezhessék a munkájukat.

 

Források:
  • AIRportal.hu - A légiforgalmi irányítóknak munkájuk minden percében a maximumot kell nyújtani – 2018
  • Aviationlife.com - Methods of Reducing Stress Factors for Air Traffic Controllers – 2023
  • Eur-lex.europa.eu – Végrehajtási rendelet - 2017/373 - EN - EUR-Lex
  • Impulzivmagazin.hu - A légiforgalmi irányítóknak munkájuk minden percében a maximumot kell nyújtani – 2023
  • Index.hu – Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged – 2025
  • Skybrary.aero - Stress in Air Traffic Control

A bejegyzés trackback címe:

https://madartavlat.blog.hu/api/trackback/id/tr4018906244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása