Magyarországon évente csak néhány tucat jelölt jut el a légiforgalmi irányító képzésig, és ez a tény sokakat már a jelentkezés gondolatától is elriaszthat, pedig bárkiben meglehetnek a szükséges képességek. A szakma valóban nagy presztízzsel rendelkezik és már a legelején komoly követelményeket támaszt a jelentkezőkkel szemben, azonban nem előírás a felsőfokú vagy szakirányú végzettség, így a jelentkezés sikere kizárólag a már meglévő készségeken múlik.
Forrás: HungaroControl
A kiváló kommunikáció és a felelősségteljes hozzáállás alapkövetelmények
A légiforgalmi irányítók feladata, hogy biztonságosan és zökkenőmentesen vezessék végig a repülőgépeket a légtérben. Egyszerre kihívásokkal teli és hatalmas felelősséggel járó szakma, hiszen döntéseik emberek százainak biztonságát befolyásolják. Éppen ezért nem elég csupán érdeklődni a repülés iránt, mentálisan és fizikailag is alkalmasnak kell lenni erre a pályára.
Ahhoz, hogy valaki egyáltalán jelentkezhessen légiforgalmi irányítónak, több feltételnek is meg kell felelnie. Az ideális jelölt európai uniós állampolgár, betöltötte a 20. életévét, büntetlen előéletű, anyanyelvi szinten beszéli a magyar nyelvet, és legalább középfokú végzettséggel, azaz érettségivel rendelkezik. Emellett elengedhetetlen egy államilag elismert, legalább középfokú, komplex típusú angol nyelvvizsga vagy azzal egyenértékű bizonyítvány, hiszen a légiforgalmi kommunikáció hivatalos nyelve az angol.
A tapasztalatok alapján a sikeres jelentkező kiegyensúlyozott, felelősségteljes személy, aki gyorsan és pontosan hoz döntéseket, jól bírja a stresszt, és hosszabb ideig is képes koncentrálni, akár több párhuzamos információra. Emellett fontos a jó kommunikációs készség, a csapatmunka iránti nyitottság és a logikus gondolkodás. A pálya nem mindenkinek való, de akik megfelelnek a kezdeti feltételeknek, egy különleges szakma kapujában állnak.
Többfordulós felvételi eljárás a legjobb jelöltek kiválasztásáért
Aki megfelel az alapkövetelményeknek és beadja jelentkezését a HungaroControl légiforgalmi irányítói képzésére – amelyhez csak a személyes adatok és egy fényképes önéletrajz szükséges – egy többlépcsős kiválasztási folyamat elején találja magát. Ez a szigorú szűrőrendszer biztosítja, hogy csak a legalkalmasabb jelöltek kerüljenek be a képzésre.
A kiválasztás első és második lépése is kognitív képességeket és a személyiségjegyeket vizsgálja az un. FEAST-teszttel (First European Air Traffic Controller Selection Test I-II.). Az első teszten minden jelentkező részt vehet, a másodikon viszont már csak azok, akik sikeresen teljesítették a FEAST I-et. Az angol nyelvű tesztet az Eurocontrol fejlesztette ki, és egész Európában egységesen alkalmazzák a légiforgalmi irányítók kiválasztására. A tesztek három részből állnak: részletes útmutatóból, gyakorló feladatokból és az éles feladatokból, így a jelölteknek lehetőségük van a felkészülésre is. A FEAST-teszten való részvétel a díjmentes, és amennyiben sikertelen eredménnyel zárult, 2 év elteltével még maximum egyszer újra lehetséges a kitöltése.
Akik sikerrel teljesítik a FEAST-teszteket, egy személyes interjúra kapnak meghívást, ahol a szakértők értékelik a pályázó személyiségét, motivációját, stresszkezelését és együttműködési készségét. A személyes beszélgetést követően a jelentkezők egy átfogó repülőorvosi vizsgálaton esnek át, amely a fizikai és mentális egészségi állapotot vizsgálja. Kizáró tényező esetén sajnos nem lehet tovább haladni a folyamatban.
Az utolsó lépcső, az úgynevezett kiválasztási nap, amely körülbelül négy órát vesz igénybe. A folyamat ezen fázisában egy hosszabb interjú és a digitális navigáció várja a jelöltet, akit két értékelő figyel. A kiválasztási nap teljesítéséhez szükséges két személyiségtesztet és a digitális navigáció tananyagát egy héttel korábban kézhez kapják a jelöltek. A kiválasztási nappal párhuzamosan a pszichológiai vizsgálat mellett egy hatósági háttérellenőrzés is történik, amely a büntetlen előéletet világítja át. A kiválasztási nap után születik végső döntés arról, hogy kik azok, akik sikeresen teljesítették a kiválasztási folyamat minden körét és megkezdhetik légiforgalmi irányítói képzésüket.
A hivatás kapujában: képzés és szakosodás
A kiválasztást sikerrel teljesítők előtt a légiforgalmi irányítói pálya egy újabb, intenzív szakasza nyílik meg, hiszen maga a betanulás jellemzően 2 évig tart. A képzés során a hallgatók – vagyis a tanuló légiforgalmi irányítók – először elméleti és szimulátoros képzést kapnak, majd éles, forgalmi környezetben, oktatók felügyelete mellett fejlesztik tovább a tudásukat. Ez a periódus legalább annyira megterhelő és kihívásokkal teli, mint amilyen izgalmas és inspiráló, hiszen a tananyag összetett, az elvárások magasak, de a tanulók minden lépésnél szakértői támogatást kapnak.
Az alapképzés végén dől el, hogy ki melyik részlegre szakosodik: toronyirányításra (TWR), közelkörzetre (APP) vagy távolkörzetre (ACC). A specializáció után következik a jogosító képzés, amely az adott részleg specifikus szabályaira, eljárásaira és technológiáira koncentrál.
A képzési folyamat egy újabb mérföldköve a gyakornoki jogosultság megszerzése. Ez lehetővé teszi a tanulók számára, hogy megkezdjék a munkavégzést a valódi irányítói munkaállomásokon, természetesen oktatók támogatása mellett. A gyakornoki időszak három fő részből áll: egy munkahelyspecifikus elméleti blokk, amely az adott irányítói pozíció sajátosságait, helyi eljárásait és berendezéseit mutatja be; egy szimulátoros szakasz, amely a gyakorlatba ülteti az elméleti ismereteket; végül pedig egy on-the-job tréning (OJT), ahol a gyakornok már az aktív forgalmi műszakokban vesz részt, a légiforgalmi irányítók valódi munkarendje szerint. Ez utóbbi jellemzően 12-24-12-72 órás beosztást jelent: egy nappalos műszakot egy nap pihenő követ, majd egy éjszakás műszak után három nap regenerálódás jár.
A gyakornoki időszak végén – amely rendszerint 350 és 600 munkaóra közé esik – a jelöltek munkahelyi vizsgát tesznek egy értékelő és a légiközlekedési hatóság képvisszintéelője előtt. A sikeres vizsga után a gyakornok megkapja az önálló munkavégzéshez szükséges szakszolgálati engedélyt, és ezzel hivatalosan is légiforgalmi irányítóvá válik.
Mindebből jól látszik, hogy a légiforgalmi irányítók képzése szigorú és rendkívül összetett folyamat, de éppen ez garantálja, hogy a levegőben minden egyes döntés mögött biztos tudás és felelősségteljes gondolkodás áll.
Források:
-
AIRportal.hu – Légiforgalmi irányító tanfolyam, jelentkezés légiforgalmi irányítóképzésre
-
HungaroControl.hu – Légiforgalmi irányítás
-
Index.hu – Egy rossz döntés, és több száz ember halhat meg, ha nem bírod a nyomást, itt véged – 2025