Kiemelkedő javadalmazás, de a felelősség is óriási: naponta több százezer utas biztonságos célba érését segítik a HungaroControl légiforgalmi irányítói, így egy pillanatnyi figyelmetlenség vagy óvatlanság akár komoly következményekkel is járhat. Ezt a hivatást hazánkban viszonylag kevesen űzik, ezért sokak számára a legfőbb kérdés: hogyan töltheti be egyáltalán valaki ezt a pozíciót? Az Index.hu erről kérdezte a közelmúltban Dax Szabolcsot, a hazai léginavigációs vállalat fiatal távolkörzeti (ACC) irányítóját.
Forrás: HungaroControl
Mielőtt még rátérnénk a részletekre, felvázoljuk, hogyan is néz ki egy légiforgalmi irányító átlagos napja, hiszen ebben a tekintetben a legtöbb olvasó ismerete valószínűleg a hollywoodi produkciók pár másodperces snittjeire épül. Ezek a jelenetek általában egy irányítótorony túlzsúfolt termében játszódnak, ahol a stressztől leterhelt léginavigációs szakemberek folyamatosan krízishelyzeteket oldanak meg. A valóságban egy irányító munkanapja ennél sokkal szervezettebben és jó esetben nyugodtabban is zajlik.
Hivatalosan egy műszak 12 órából áll, azonban ebből a ténylegesen ledolgozható „nettó” munkaidő maximum 7,5 óra lehet, hiszen a fáradtsággal kapcsolatos kockázatok kezelésére nagy figyelmet fordítanak. „Nagyon extrém esetekben, általában a nyári csúcsforgalom ideje alatt előfordulhat, hogy a megnövekedett terhelés miatt olykor túllépjük ezt az időkeretet, de ez ritkán fordul elő. Az irányítók egy műszak alatt legfeljebb tíz úgynevezett „beülést” teljesítenek, amelynek átlagos időtartama 45 perc. Ahogy említettem egy-egy beülés ennél tovább tarthat, de háromóránként legalább 45 perces szünet jár” – magyarázza Szabolcs.
A beosztások elkészítése olykor kihívást jelent, hiszen reggelente egy előre ismert terv szerint indul a műszak, de a nap folyamán alkalmazkodni kell az aktuális forgalmi helyzethez, így menetközben kell az igényekhez alakítani a kapacitásokat.
Légtérszektorok és rádiófrekvenciák
„Gyakori tévhit, hogy a gépek légifolyosókban közlekednek, a légteret pedig csupán földrajzi egységek mentén osztjuk fel, de a valóságban egy jóval összetettebb légtérstruktúrában dolgozunk” – tudtuk meg a HungaroControl munkatársától. „A légifolyosókat már nagyon régen felszámolták, míg a magyar légtér nemcsak horizontálisan, hanem vertikálisan, azaz magassági szempontból is különböző szektorokra rétegződik, azok működését a forgalom függvényében optimalizáljuk” – hangsúlyozta Dax Szabolcs. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy egy-egy térség forgalmának intenzitásától függ, hogy egyes szektorokat mikor zárnak be vagy nyitnak meg. Szektorzáráskor, a pilótával egyeztetve, az ott közlekedő gépeket átirányítják egy másikba.
Minden szektornak saját rádiófrekvenciája van, amelyen a pilóták és az irányítók kommunikálnak. Egy induló repülőgép kezdetben egy alacsonyabb szektor frekvenciáján van, de ahogy emelkedik, úgy csatlakozik egy másik, eltérő frekvenciára. Szektorváltozás esetén (összevonás, zárás, nyitás) a légiforgalmi irányítók mindig tájékoztatják a pilótákat arról, hogy melyik frekvenciára kell átváltaniuk. Egy adott szektorban tehát a pilóták ugyanazon a frekvencián kommunikálnak az irányítókkal, de nem beszélhetnek egyszerre, mert az átfedések miatt érthetetlenné válna az adás. Amennyiben több pilóta egyszerre próbál meg bejelentkezni, az irányító közbeavatkozik és tisztázza, ki az, aki elsőként elmondhatja az üzenetét. A pilóták egymással nem beszélhetnek a frekvencián, az interakció kizárólag az irányítóval történik. „Ritkán előfordul, hogy az adott frekvenciára két azonos nemzetbeli bejelentkezik, ilyenkor általában barátságosan köszöntik egymást. Ebből többnyire nincs probléma, de például egy nyári, zivataros forgalomban szükséges lehet a moderálásunk, hogy csönd legyen a frekvencián.”
A légiforgalmi kommunikáció rendkívül szabályozott és tömör. Minden közleményt saját hívójelének megadásával kezd a pilóta, így az irányítók pontosan tudják, ki szólította meg őket. Az irányítók válaszaikban szintén megismétlik a pilóta hívójelét, ezzel szavatolva a félreérthetetlen kommunikációt. A rövidség és egyértelműség alapvető fontosságú, hiszen előfordulhat, hogy mindössze néhány másodperc áll rendelkezésre a kritikus információk továbbítására.
Nincs szükség diplomára, de egyedi képességek kellenek hozzá
A légiforgalmi irányítóvá válás kihívásokkal teli folyamat. Az első lépés a képzésre való jelentkezés, amit a HungaroControl honlapján lehet megtenni. Az érdeklődőknek csatolniuk kell egy önéletrajzot, illetve rendelkezniük kell legalább középfokú angol nyelvvizsgával és érettségi bizonyítvánnyal. A formai követelmények közül a jelentkezés alsó korhatára lényeges még, amit 20 évben határoztak meg.
A felvételi folyamat első fordulója az úgynevezett FEAST teszt, ami egy több modulból álló készségfelmérő vizsgasorozat. Számos egyéb mellett olyan képességeket mérnek, mint például a térlátás, a reakcióidő vagy a kéz-szem koordináció. A feladatok viszonylag rövidek, de folyamatos koncentrációt igényelnek. A teszt eredményeit egy kilencfokú skálán értékelik ki, és a jelentkezőnek minden modulban el kell érnie egy meghatározott pontszámot ahhoz, hogy továbblépjen a felvételi eljárásban.
„Az első forduló eredményei a tesztek kitöltése után azonnal ismertek, azokat a jelölteknek egyesével közlik a HR munkatársak, illetve egy rövid kiértékelő beszélgetésre is sor kerül. A jelentkezők nagy része sajnos már az első körben elvérzik, kevesebb mint a fele jut be a második fordulóba. Ez ismét egy FEAST teszt, de már valamelyest kapcsolódik a légiforgalmi irányításhoz: egyszerűbb, szimulált környezetben kell helytállniuk a jelentkezőknek, ahol alapszintű légiforgalom-ellenőrzési feladatokat kell végrehajtaniuk.”
Sikeres teljesítés esetén egy rövid interjú következik, amit a repülőorvosi vizsgálat követ. Ez utóbbi magában foglalja a színlátást, a hallásvizsgálatot, valamint más alapvető fizikai és élettani teszteket. Ha a jelölt megfelel az orvosi követelményeknek, akkor a végső kiválasztási forduló következik. Ez a szakasz csoportos és egyéni feladatokból áll, amelyekkel a jelentkezők csapatmunkáját, logikai gondolkodását és stressztűrését figyelik meg.
Összességében a kiválasztási folyamat rendkívül szigorú: a körülbelül 700 jelentkezőből átlagosan 15-20 hallgató kezdheti meg a képzést egy évfolyamon. Fontos hangsúlyozni, hogy a FEAST tesztek teljesen térítésmentesek, a jelentkezőt a kiválasztási folyamat során semmilyen költség nem terheli.
A betanítási időszak – a valódi felmérő
Nem csak bejutni, hanem a képzésen bent maradni sem egyszerű, hiszen folyamatos a számonkérés, a jelentkezőktől teljes felkészültséget és odaadást várnak. Maga a képzés kétéves és több szakaszból áll. Az első többnyire elméleti fókuszú, ezt az EPC (Entry Point Central) nevű svéd-magyar közös vállalat bonyolítja le. Az oktatás során a hallgatók többek között alaposan elsajátítják a légiforgalmi irányítás szabályait, megtanulják a szimulátorban használt légtér szerkezetét és az alapvető protokollokat. A hallgatók két hónap elteltével egy vizsga keretében számolnak be a tanultakról, aminek kétszer lehet nekiveselkedni.
Az első fázis után már gyakorlati szakaszok következnek, amelyek során szimulált légtérben, valós irányítói feladatokat kapnak a hallgatók. Az EPC oktatói figyelik őket, visszajelzést adnak és segítik őket a fejlődésben. Ez a szakasz 3-4 hónapig tart, amelynek végén a hallgatók megszerezhetik a növendéki szakszolgálati engedélyüket. A továbbiakban a képzés a magyar légtér specifikus szabályainak elsajátításával folytatódik, majd egy hosszabb szimulátoros gyakorlati időszak következik. A végső fázis az On the Job Training (OJT), ahol a hallgatók már éles forgalommal dolgoznak, de oktatói felügyelet mellett. A képzés teljes időtartama körülbelül két év, és sikeres teljesítés esetén a hallgatók megkapják a szakszolgálati engedélyt.
„Ez egy kivételes karrierlehetőség azoknak, akik szeretik a kihívásokat és vonzódnak a repülés világához. Aki megfelel az elvárásoknak, annak ez a hivatás hosszú távú munkalehetőséget és kiváló jövedelmet kínál. Egy kezdő légiforgalmi irányító megközelítőleg egy medior mérnök-informatikus bérére számíthat, amely a tapasztalattal tovább növekszik” – biztat minden érdeklődőt Dax Szabolcs.
A HungaroControl továbbra is várja a jelentkezőket
A HungaroControl idén is toborozza a légiforgalmi irányítás iránt érdeklődő jelentkezőket. A képzés teljesen ingyenes, ráadásul a hallatók alapbért is kapnak, aminek mértéke az idő előrehaladtával folyamatosan növekszik. A vállalat egyedüli elvárása, hogy a végzett hallgatók tízéves munkaszerződést írjanak alá a sikeres szakszolgálati engedély megszerzése után.
Aki szeretné próbára tenni a képességeit, annak érdemes meglátogatnia a HungaroControl honlapját, ahol a jelentkezés feltételeiről és a kiválasztási folyamatról is részletes információkat talál. „Aki egyszer belekóstol ebbe a világba, azt garantáltan magával ragadja” – mondja Szabolcs mosolyogva. „Ha bírod a kihívásokat, ez az egyik legizgalmasabb munka, amit el tudsz képzelni.”
***
Készségfelmérés angol felsőfokú érettségi feladatokkal és személyiségkérdőívvel fűszerezve – ez a FEAST teszt! A légiforgalmi irányítók kiválasztásában kulcsszerepet játszó FEAST (First European Air Traffic Controller Selection Test, első európai légiforgalmi irányítói felvételi vizsga) tesztet az Eurocontrol fejlesztette ki. A teszt segíti a léginavigációs szolgáltatókat, így a HungaroControlt is abban, hogy megtalálják a legalkalmasabb jelölteket a felelősségteljes legiforgalmi irányítói pozícióra. A FEAST teszt több szakaszból áll, amelyek során felmérik a jelentkező kognitív képességeit és angol nyelvtudását. A feladatokkal többek között a döntéshozatali és figyelemmegosztási képességet, a logikai gondolkodást, a vizuális észlelést és a térbeli tájékozódást is vizsgálják. Az első szakasz sikeres teljesítése után a jelöltek összetettebb feladatokat kapnak, amelyek már hasonlítanak a valós forgalmi helyzetekhez. Ezekkel azt állapítják meg, hogy a jelentkező képes-e több feladat párhuzamos kezelésére, vagyis megvan-e benne az úgynevezett „multi-tasking” kvalitás. Harmadik körben pedig egy személyiségkérdőívvel térképezik fel a jelöltek jellemvonásait, amelyek fontosak a légiforgalmi irányítói munkakör betöltésénél. A feladatokat számítógépeken kell teljesíteni, így az objektivitás és a pártatlan eredményértékelés garantált. Egyébként minden részfeladat előtt alapos instrukciókat kapnak a jelöltek, ráadásul gyakorlófeladatok is segítik a felkészülésben őket. Fontos kihangsúlyozni, hogy a sikerhez előzetes légiforgalmi irányítási ismeretek nem szükségesek, illetve egyéb tárgyi tudást sem kérnek. Az Eurocontrol weboldalán további információ és gyakorló feladatok is találhatók: https://feast-info.eurocontrol.int/ |
***